EYSSA, Enclavamientos y Señales S.A. fue una empresa catalana pionera y muy importante a nivel mundial en el estudio e implantación de la ordenación, señalización y regulación del tráfico viario, fundada el 14 de Mayo de 1948 cerró el 23 de Mayo de 1978. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . VER MAS en los TEMAS:. Historia ampliada - . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . Historia - Divisiones - Reguladores - Sistema de Control de Tráfico
Trobada EYSSA 2024
Fons històric de EYSSA a la biblioteca de l'ETSEIB de la Universitat Politècnica de Catalunya - 2
Fons històric de EYSSA a la biblioteca de l'ETSEIB de la Universitat Politècnica de Catalunya - 2
Com a continuació a l’acordat amb la Universitat Politècnica de Catalunya UPC de crear el Fons Històric d'EYSSA on poder anar dipositant tots els documents que anéssim recollint, vam posar en marxa aquesta iniciativa lliurant fa alguns mesos els primers tres arxivadors amb els documents al responsable de la biblioteca de l'ETSEIB.
El passat dia 15 de Maig del 2024, Antoni Sudrià i Josep Merino vam lliurar el quart arxivador amb documentació d'EYSSA.
A la foto es veu el lloc de l'arxiu històric d'EYSSA al fons històric de la biblioteca.
La UPC està realment interessada i motivada per recollir aquest llegat documental d'EYSSA com a empresa pionera a l'electrònica. Molt aviat aniran transferint els continguts del Drive al repositori institucional UPCommons de lliure accés.
Contingut de l’ARXIVADOR D amb documentación d'EYSSA Enclavamientos y Señales S.A.
Carpeta 1D
(49)
– El Fenomen CiEyS
Sintètica
història de EYSSA al CiberEysSA
DRIVE-DOCUMENTS-TECNICS-ARXIVADOR D
2022
Josep Jallé
Carpeta 2D
(50)
– Curs de Circuits Integrats
Curs
impartits a EYSSA per Joan Antoni Forès i Paco Serra
DRIVE-DOCUMENTS-TECNICS-ARXIVADOR D
1971
Joan Antoni Forès
Carpeta 3D
(51)
– Curs de Calculador experimental
Curs
impartits a EYSSA per Joan Antoni Forès i Paco Serra
DRIVE-DOCUMENTS-TECNICS-ARXIVADOR
D
1971
Joan Antoni Forès
Carpeta 4D
(52)
– Estudi sobre evaluació de sistemes de trànsit
Iñaki va entrar a EYSSA a finals de 1973 per implantar
un nou sistema de trànsit. Fins aleshores es feia servir l'ona verda. Però hi
havia un altre model: el de xarxes. Aquest procediment intentava optimitzar el
trànsit no només a un carrer principal sinó a totes les de la xarxa.
Naturalment, les avingudes importants eren preponderants però també es tenia en
compte els carrers que els creuaven.
¨Josep Jallé em va dir que anés a Columbus (Ohio) per
parlar amb el creador d'aquest sistema. La tècnica utilitzada era una branca de
la investigació operativa (la meva especialitat) que es deia programació
dinàmica. Aplicant aquesta teoria vaig fer els programes a Algol per als
ordinadors Hewlett-Packard i el 1974 es va provar el sistema a València. El
resultat va ser que en baixes intensitats es guanyava un 9% de velocitat del
trànsit i en altes intensitats un 18%”.
DRIVE-DOCUMENTS-TECNICS-ARXIVADOR
D
1975
Iñaki Camarero-Nuñez
Carpeta 5D
(53)
– Condicions de proposta de sortida del grup de empleats voluntaris de EYSSA al
Febrer de 1978, que també van ser aplicades a la sortida dels empleats al
tancament al maig de 1978.
(54)
– Reestructuració de la EYSSA a l’Abril de 1978
(55)
– Organització de la EYSSA a l’Abril de 1978
DRIVE-DOCUMENTS-TECNICS-ARXIVADOR D
1978
Carpeta 6D
(56)
La Tralla, butlletí dels treballadors d’EYSSA de novembre de 1977
(57)
La Tralla, butlletí dels treballadors d’EYSSA de desembre de 1977
(58)
La Tralla, butlletí dels treballadors d’EYSSA de gener de 1978
(59)
La Tralla, butlletí dels treballadors d’EYSSA de febrer de 1978
(60)
La Tralla, butlletí dels treballadors d’EYSSA de març de 1978
(61)
La Tralla, butlletí dels treballadors d’EYSSA de maig de 1978
DRIVE-DOCUMENTS-TECNICS-ARXIVADOR D
1977 -1978
Barcelona a 15 Maig del 2024
PROJECTE “CASTELLANA” (1970-1971)
EL PROJECTE “CASTELLANA” (1970-1971) per Eduard Antoja
L’any 1970 vàrem convèncer al responsable de trànsit de l’Ajuntament de Madrid, l’enginyer de camins Sebastián de la Rica, de que EYSSA tenia una tecnologia pròpia que ens permetia fer un control dinàmic, similar al de Elliot, però a una fracció del cost.
Acabat l’Integrador a finals de 1969, em vaig dedicar a estudiar i crear algorismes de generació dinàmica de “ones verdes” lineals i matricials, utilitzant els ordinadors industrials de baix cost HP2114 i HP2116 recent arribats al mercat.
El projecte de Madrid era bastant agosarat. Havíem de controlar 16 cruïlles de la principal artèria de Madrid, la Castellana, entre el cèntrics Nuevos Ministerios i la Residencia La Paz, a l’entrada nord de la ciutat. L’ordinador igual que el Submàster, s’instal·laria a la intempèrie, en una caixa estanca, concretament a un lateral de la Plaza de Cuzco.
El problema principal per a la viabilitat del projecte era que, per fer rodar el programari de generació dinàmica i al mateix temps llegir els detectors, comunicar-nos amb el Submàster i assegurar que tot funcionés, necessitàvem un sistema operatiu en temps real, “multitasking”, que exigia una quantitat de memòria que només es podia trobar en un disc magnètic. Però succeïa que en aquells temps una unitat de disc magnètic de 10 MB, la més petita, costava més d’un milió de pessetes, el doble que l’ordinador. Després de vàries xerrades irreproduïbles amb l’Enrique Alonso vaig decidir escriure un sistema operatiu en temps real resident en els 32KB de memòria interna del HP2114.
Mentre jo escrivia i provava el codi del sistema operatiu, l’Enrique convertia l’algorisme de regulació en un software que havia de rodar sobre un sistema que encara no funcionava. Tot plegat, una bogeria, amb sessions nocturnes inoblidables, i més d’un “pique” quan el meu sistema operatiu i el programa de regulació de l’Enrique “no s’entenien”.
Finalment, el més d’octubre de 1971 tot funcionava, sense que ni l’Enrique ni jo estiguéssim del tot convençuts de que no era un miracle. Un dels tants miracles dels que succeïen a EYSSA...
Eduard Antoja Giralt
Maig de 2024
INTEGRADOR IM-10 de EYSSA
L’INTEGRADOR IM-10 per Eduard Antoja
Procedent del Laboratori d’Automàtica de la ETSEIB, el més de març de 1968 em vaig incorporar a EYSSA, dins del que era encara l’empresa CIBER d’en Gabriel Ferraté. Jo encara estava a cinquè d’Enginyeria Industrial, pla d’estudis 1957.
Em varen integrar a l’equip d’en Pere Esteve, i en Ferraté em va explicar l’idea de l’integrador, un aparell que permetés regular dinàmicament fins a 16 interseccions amb un Submàster DGF-2 sense necessitat d’un ordinador, molt car en aquells temps. L’integrador seria doncs un autòmata programable específic, de baix cost. Hauria d’estar llest i provat en menys d’un any.
Mans a la obra! Amb l’ajut inestimable de l’Agustín de Frutos, teníem un primer prototip en sis mesos. Però van sorgir dos entrebancs inesperats.
El primer, que la interfície entre l’Integrador i el Submàster no era tan senzilla com ens esperàvem, i al Manel Calvet i al José Ramón Eritja els va complicar una mica la vida haver-la de fer contra rellotge.
El segon va ser la decisió de la “alta direcció” de que el primer Integrador que s’instal·laria a Donostia fos “capat”, no portant el panell de control fixe, necessari per a la programació, si no un de endollable que no entregaríem a Anglo; doncs el concurs no l’havia guanyat EYSSA, si no Anglo, i nosaltres actuàvem com a subcontracte. I es temia que ens el copiessin!
Finalment per la tardor de 1969 tot estava llest, i el desembre vaig anar a Donostia, amb en Luna d’Anglo, a posar en marxa el primer Integrador al Alto de Miracruz. La posta en marxa va tenir també els seus entrebancs, sobre tot per culpa dels “mandos” M1 i M3, que estrenaven una nova font d’alimentació. Però això són figues d’un altre paner.
Eduard Antoja Giralt
Maig de 2024
45 Aniversari - 20º Dinar de Germanor
Condiciones acordadas para la salida del primer grupo de empleados de EYSSA en Febrero de 1978
Condiciones acordadas en EYSSA entre la dirección y el comité de trabajadores para la salida del primer grupo en Febrero de 1978.
Nueva Reestructuración de EYSSA en Abril de 1978
Después de la salida del primer grupo de empleados de EYSSA en Febrero de 1978 este fue el plan de reestructuración
Nueva organización de EYSSA en Abril de 1978
Fons històric de EYSSA a la biblioteca de l'ETSEIB de la Universitat Politècnica de Catalunya
Hem acordat amb la Universitat Politècnica de Cataluya UPC crear el Fons Històric d’EYSSA on poder anar depositant tots els documents que anéssim recollint. Aquest fons històric residirà a la biblioteca de l’ETSEIB i prèviament els documents s'escanejaran per digitalitzar-los, i de mica en mica la UPC els anirà incorporant al seu arxiu digital on line de lliure accés.
Ja fa unes setmanes vam posar en marxa aquesta iniciativa lliurant els primers arxivadors ambs els documents degudament identificats a la cap de la biblioteca de l’ETSEIB, acte del que adjuntem una fotografia.
Un cop iniciat aquest
procediment anirem regularment aportant nous arxivadors amb la documentació de
que disposem i que constituirien un fons de les aportacions a la història de
l'electrònica a Catalunya i seran d'accés públic pels estudiosos i historiadors
que hi puguin estar interessats.
Contingut dels arxivadors lliurats:
ARXIVADOR A d'EYSSA
Carpeta 1A
(1) – Catàleg de la Divisió Trànsit
DRIVE-DOCUMENTS-TECNICS-ARXIVADOR A
1976
Memòria d'EYSSA
Referències
Sistema dinàmic jerarquic
Elements de senyalització
Equips
Divisió de Trànsit
Carpeta 2A
Fotos d'equips de la Divisió de Trànsit i competència
DRIVE-DOCUMENTS-TECNICS-ARXIVADOR A
1976
(2) Regulador F, (3) M1, (4) 2M3, (5) AR, (6) R, (7) CONY, (8) DGF2, (9) ETD, (10) IM10, (11) DGF4, (12) Selector, (13) SP4, (14) Detector, (15) HP2100A, (16) Sala de control de Mexico, (17) Sala de control de Sant Juan de Puerto Rico, (18) SICE, (19) Sincrolog.
Carpeta 3A
DRIVE-DOCUMENTS-TECNICS-ARXIVADOR A
1976
Normalització per a la redacció dels projectes de la Divisió de Trànsit
(20) Normes per a la delineació dels plànols
(21) Plantilles per realitzar els plànols
(22) Imprès per sol·licitar l'estudi per a la regulació amb semàfors d'una cruïlla de carrers o carreteres.
Organització de la Divisió de Trànsit
(23) Organigrama de la Divisió de Trànsit
Articles de premsa sobre EYSSA
(24) Article de La Vanguardia de data 14-5-1978
(25) Article del Diari Econòmic de data 4-6-1976
(26) Article de premsa de data Juny 1978
Llibres del registre dels treballadors d'EYSSA
(27) Part del llibre de matricula dels treballadors d'EYSSA 1949-1973
(28) Part del llibre de matricula dels treballadors d'EYSSA 1972-1973
Fullets i triptics descriptius dels equips i elements complementaris.
(29) The hierarchical read traffic control System EYSSA
(30) Traffic Control Centre And typical traffic computer configuration.
(31) Local controller Type RI
(32) Submaster Type Digiflex DGF4
(33) Submaster Type Digiflex DGF2
(34) Ordinador de zona DGF2
(35) Detector E02
(36) Registrador de trànsit RT
(37) Sistemes centralitzats DIRIGENTS 1967
(38) Elements de senyalització
ARXIVADOR B d'EYSSA
DRIVE-DOCUMENTS-TECNICS-ARXIVADOR B
Llibres del Departament d´Estudis i Projectes de la Divisió de Trànsit.
(39) Extensió de l'àlgebra lògica a la determinació de les fases en un nus complex. Associació Espanyola de la carretera. De les actes de la II Setmana de Tècnica de la Circulació Vial. Autor: Gabriel A. Ferraté. Barcelona Maig de 1956.
(40) ELS SEMÀFORS i el control dinàmic del trànsit. Autors: Josep Jallé Alari, Julio Garcia Ramón i altres. 1976
(41) Enginyeria de Transito. Autor: Rafael Cal i Major. 1972
(42) Enginyeria de Trànsit. Autor: Antonio Valdés, Sebastian de la Rica, Mariano Guillón i Jaime Azcoit. 1978.
(43) El trànsit a les ciutats. Autor: Colin D. Buchanan. 1973
ARXIVADOR C d'EYSSA
Carpeta 1C
DRIVE-DOCUMENTS-TECNICS-ARXIVADOR C
(44) Projecte d'instal·lació per a la regulació automàtica del trànsit. Autors: Carles Rigall, Josep Merino, Maul Andreu, Manuel Guijarro i Manuel Jimenez Ros. EYSSA. 1974
Carpeta 2C
DRIVE-DOCUMENTS-TECNICS-ARXIVADOR C
(45) Memòria d'instal·lació elèctrica per a la regulació d'una cruïlla amb semàfors. EYSSA. 1977
Carpeta 3C
DRIVE-DOCUMENTS-TECNICS-ARXIVADOR C
(46) Document presentat per EYSSA al Ministeri d'Indústria per a la normalització de la instal·lació elèctrica d'una instal·lació amb semàfors, ja que el Reglament de Baixa Tensió no contemplava aquest tipus d'instal·lacions. Autors: Carles Rigall, Josep Merino i Manuel Andreu. 1974.
(47) Document resposta del Ministeri d'Indústria on defineixen les seccions dels cables elèctrics a utilitzar a les instal·lacions amb semàfors. 1977.
Carpeta 4C
DRIVE-DOCUMENTS-TECNICS-ARXIVADOR C
(48) Descripció del sistema dimàmic jerarquic EYSSA per al control del trànsit. Autors: Carles Rigall, Josep Merino i Manuel Andreu. 1975.
TROBADA del 2023
Aquest any 2023 vem celebrar la 19ena Trobada que correspon al 45è aniversari del tancament de la EYSSA. La hem realitzat el dia 26 de maig al l'Hotel Granados 83 que ha estat una excel·lent trobada, ben gaudida, en tots els moments i presentacions:
Els obsequis d'en Jorge Ortega:
Repartint els 'sobaos' fets per ell mateix Ortega (molt original manera de fer una rifa de les dues targetes amb els pastissets):
Les paraules de l'Antoni Sudrià, va explicar el treball de recopilació que s'està duent a terme de documents, entrevistes, narracions personals, fotografies i/o tot el que pugui contribuir a que el record de la EYSSA permaneixi en el temps i que els estudiosos, o investigadors puguin trobar als arxius de la Universitat Politècnica de Catalunya amb l'epígraf EYSSA.
En Carles Rigall també va complir com cada any amb el seu vers commemoratiu, en el que també va fer memòria del que ens ha deixat, en Xavier Garcia.
Hem gaudit de converses diverses i amb nouvinguts Gabriel Ferratè, Eduard Antoja i Lluis Coll que han estrenat la trobada.